Vuoden 2017 parhaat bisneskirjat

1. Aswath Damodaran: Narrative and Numbers. The Value of Stories in Business.
Miten yritys, joka ei ole koskaan tehnyt voittoa, voi olla miljardien arvoinen? Miten Uber, Airbnb ja Tesla vakuuttivat sijoittajat, silloin kun siihen ei numeroiden valossa pitänyt olla perusteita? Tarinan voimasta bisnesmaailmassa on kirjoitettu ennenkin, mutta silloin asialla ovat olleet tunnetun tarinankertojat. Damodaran on numeromies, taloustieteen professori, jolla on myös excel-hallussa. Teos on vuoden paras ja vakuuttavin bisneskirja.

2. Andrew McAfee and Erik Brynjoffson: Machine, Platform, Crowd. Harnessing Our Digital Future.
Monet hypettävät tekoälyä, mutta McAfee ja Brynjolffon kertovat, mitä tapahtuu käytännössä. Kavereiden edellinen kirja, The Second Machine Age (2014) oli mainio johdanto siihen, mitä uusi teknologia tuo tullessaan. Machine, Platform, Crowd jatkaa lähemmäs konkretiaa ja se onkin paitsi terävä analyysi meneillään olevasta muutoksesta, myös pohja siinä pärjäämiseen.

3. Tim Harford: Messy. The Power of Disorder to Transform Our Lives.
Kirjan syntyprosessi on helppo kuvitella. Financial Timesin kolumnistina ja The Undercover Economist –kirjan kirjoitajana tunnettua Tim Harfordia on alkanut ärsyttää Mari Kondon menestysteoksen filosofia. Poista elämästäsi ja lähiympäristöstäsi kaikki häirtisevät tekijät. Jos se ei tuota sinulle iloa, hankkiudu siitä eroon. Harfordin mukaan meidän on sen sijaan kasvatettava diversiteettiä. Tiimi, työpaikka ja elämä, jossa kaikki on siistiä ja prosessista kuolee pystyyn. Luovuus, uudet ideat ja inspiroitunut työ syntyy siitä, että erilaiset asiat kohtaavat ja syntyy sotkua. Ja tuloksia.

4. Ray Dalio: Principles. Life and Work.
Ray Dalio tunnetaan sijoituspiireissä toisinajattelijana. Hän on kulkenut vastavirtaan ja rakentanut tyhjästä maailman suurimman hedge-rahastoyhtiön, 160 miljardin Bridewaterin. Nyt ikääntyvä Dalio on siirtymässä sivuun firman johtamisesta ja hän haluaa jättää perinnökseen oman johtamisfilosofiansa. Se on radikaalia tavaraa: omaa ajattelua, johtajien näkemyksiä ja työntekijöiden tapaa toimia on haastettava jatkuvasti.

5. Eric Ries: The Startup Way. How Modern Companies Use Entrepreneurial Management to Transform Culture and Drive Long-Term Growth.
Eric Riesin The Lean Startup vuodelta 2011 on kaikkien startupien raamattu ja syypää kasvavaan lean-innostukseen myös korporaatioisssa. The Startup Way on korporaatioiden kannalta edellistä haastavampi. Miten periinteinen eritys voi muuttaa omat toimintatapansa niin ketteräksi, että se menestyy.

6. Geoffrey West: Scale: The Universal Laws of Growth, Innovation, Sustainability, and the Pace of Life in Organism, Cities, Economies, and Companies.
Jos rakastit Hararin Sapiens ja Homo Deus –kirjoja, Geoffrey Westin Scale uppoaa varmasti. West on fyysikko, joka on sittemmin kiinnostunut biologiasta ja uskaltaa tehdä tältä pohjalta rohkeita hypoteeseja. Kirjan tavoite on lähes naurettavan kunnianhimoinen. Scott haluaa opettaa meille kaiken minkä on oppinut ihmisen kehityksestä, yritysten kasvusta ja maapallon kestokyvystä.

7. Satya Nadella: Hit Refresh.
Kyllä, Satya Nadellan, Microsoftin uuden pääjohtajan Hit Refresh on korporaatiopropagandaa. Sen keskeinen tavoite on saavuttaa sijoittajien, asiakkaiden ja työntekijöiden usko Microsoftiin tulevaan kasvuun. Yllättävää on, miten hyvin Nadella onnistuu. Täynnä konkreettisia esimerkkejä ja innostavaa puhetta, suosittelen lämpimästi, mahdollisista ennakkoluuloistasi huolimatta.

8. Kristen Hadeed: Permission to Screw Up: How I Learned to Lead by Doing (Almost) Everything Wrong.
Kristen Hadeedin Permission to Screw Up on varmasti vuoden rosoisin, henkilökohtaisin ja raikkain bisneskirja. Hadeed kertoo, miten hän perusti opiskelijoiden siivousfirman Teksasiin ja miten hän tekee lähes kohtalokkaan virheen toisensa jälkeen, kunnes yritys alkaa kaikesta huolimatta menestyä ja kasvaa.

9. Jack Ewing: Faster, Higher, Further. The Volkswagen Scandal.
En suosittele lomalukemiseksi, koska kirja tekee vihaiseksi. Kirjassa kerrotaan yksityiskohtaisesti miten VW kusetti häikäilemättömästi viranomaisia ja asiakkaitaan kunnes jäi nolosti kiinni. Required reading –osastoa kaikille, jotka ovat yritysten vastuullisuusasioiden kanssa tekemisissä.

10. June Sarpong: Diversify! Six Degrees of integration. HQ.
Tämä ei ole bisneskirja sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta noustakseen kuopassa Suomen yrityselämä tarvitsee ennen kaikkea diversiteettiä. Sarpong on ghanalaissyntyinen tv-toimittaja Lontoosta. Sarpong haastaa ennakkoluulot, perustelee faktoilla ja innostaa ymmärtämään. Käpertyminen menneeseen ei ole vaihtoehto.