Muovittomuus on vuoden 2018 suurin trendi

Suurin osa historian tärkeistä käänteistä tapahtuu puolivahingossa.

Vielä muutama kuukausi sitten kukaan ei olisi osannut aavistaa, että BBC:n Planet Earth -luontosarjan yksittäinen jakso onnistuisi synnyttämään yhden historian suurimmista ympäristökansanliikkeistä.

Tätä muovin vastaista, osuvasti The Attenborough -efektiksi nimettyä liikettä on koko Britannian kansa poliittista johtoaan myöten noussut tukemaan. Se on levinnyt hurjalla vauhdilla läpi Euroopan.

Vaikka Suomessakin tähän on herätty, ennustan, että nykyinen pöhinä on vasta esimakua, ja trendin suurin aalto on vielä tuloillaan.

Miten muovista tuli ympäristön vihollinen numero yksi ja miksi muutos lähti liikkeelle viattomasta luontodokumentista?

Viihdeanarkismia planeetan puolesta

BBC:n Planet Earth on kaikkine sisarsarjoineen onnistunut siinä, mistä muut tv-tuotannot vain haaveilevat: se on liimannut hypnoottisen kauniilla kuvalla koko kansakunnan ikään katsomatta perinteisen television ääreen ja jatkanut tarinaa onnistuneesti somessa.

Yleisön rakastaman sisällön mukana tulee valta, ja tätä valtaa BBC on Sir David Attenborough keulakuvanaan käyttänyt viisaasti.

Loppuvuodesta Earth-sarjassa alkoi uusi, merien elämää käsittelevän osio nimeltään Blue Planet II, josta tuli nopeasti vuoden katsotuin tv-ohjelma. (Fyi: Yle lähettää sarjan 10.3. alkaen)

Blue Planetin päätösjakso oli poikkeuksellinen, sillä se oli kokonaisuudessaan pyhitetty meren ympäristöongelmille, erityisesti muovin vaikutukselle meren ja sen eliöiden hyvinvointiin. Earth-sarjan seesteisestä tyylistä poiketen jakson tavoite oli sivistää yleisöä muovin ympäristöhaitoista, lämminhenkisesti mutta napakasti.

Koska jaksoa tapitti koko Britannian kansa, oli viestillä valtava vaikutus.

Viraali-ilmiöstä parlamenttiin ja maailmalle

Ensin keskustelu roihahti somessa, lähes heti perään mediassa, ja pian julkisuuden henkilöt nousivat tukemaan agendaa.

Viesti oli kaikkialla sama: muoviroska tuhoaa luontomme, tälle täytyy tehdä jotain.

Eikä aikaakaan, kun ruohonjuuriaktivismi nousi median kautta aina parlamenttiin saakka. Kaiken Brexit-kohelluksen keskellä muovittomuudesta tuli koko Britannian kansaa yhdistävä tavoite. Tästä voit katsoa Theresa Mayn puheen aiheesta.

Ihmiset havahtuivat siihen, että muovia on kaikkialla ja sen totaalivälttely lähes mahdotonta. Maahan syntyi nopeasti kansalaisaloitteita mm. muovittomien tuotteiden puolesta, ja paikalliset brändit kuten supermarketketju Iceland julkaisivat kunnianhimoisia tavoitteita muovipakkausjätteen vähentämiseksi.

Pian liike levisi myös muualle Eurooppaan. Hollantiin avattiin juuri maailman ensimmäinen muoviton ostoskäytävä.

Näin muovista tuli ilmastonmuutoksen uusi fyysinen ilmentymä, ja sitä sisältävän jätteen minimoimisesta jokaisen tiedostavan kuluttajan ykköstavoite.

Niin paljon kiteytyy muoviin

Miksi juuri muovi?

Siksi, että ilmastonmuutos tarvitsi arkipäiväisen, käsin kosketeltavan ja helposti ymmärrettävän symbolin abstraktin CO2-päästöistä jauhamisen sijaan.

Lapsikin ymmärtää, että muovin valmistamiseen tarvitaan ympäristölle haitallisia raaka-aineita ja että se ei maadu luontoon vaan jää kaatopaikkojen ja merien riesaksi. Me kaikki myös tiedämme, että jostain syystä sitä on lähes kaikissa tuotteissa, joita päivittäin käytämme, oli kyse vaatteista tai ruoasta.

Muovissa on jotain niin päivänselvää, että jokainen arvoistaan ja ruokavalinnoistaan riippumatta voi nousta sitä vastustamaan. Samoin kuin kissanpennut ovat kaikkien mielestä söpöjä, on muovi universaalisti paha. Jos olet toista mieltä, olet outo ja väärässä.

Lisäksi muovin käytön vähentämisessä on loppujen lopuksi kyse arjen valinnoista, joten jokainen kuluttaja voi päivittäin parantaa maailmaa ja omaatuntoaan ainakin sen muovipaketin verran.

Muutos ja siihen mukaan lähteminen on tehtävä helpoksi, ja siinä muovittomuus onnistuu.

Saimme Suomessa trendistä esimakua jo vuodenvaihteessa, kun vuoden turhakkeeksi valittiin mikromuoveja vesistöön päästävä fleece-kangas.

Samaan aikaan kotimainen kompostoituvia kosmetiikkapakkauksia valmistava firma Sulapac saavutti suurta mediahuomiota meillä ja maailmalla.

Nyt vietettävä #muovitonmaaliskuu jatkaa samaa trendiä, ja on innostanut jo tuhansia minimoimaan muovijätteensä määrää.

Muovittomuuden hyökyaalto on tulossa, onhan sinun brändisi valmis?